Gepost door: Tom Staelens | 15/02/2010

Year of the Tiger!


Dit weekend was het Chinees nieuwjaar, en wat is dit anders dan bij ons in Europa!
Shanghai leek wel verlaten. Heel wat mensen keren namelijk terug naar hun geboortestad om daar de feesten te vieren met familie en vrienden. Natuurlijk blijven er wel zo’n 18 miljoen mensen in de stad, maar het is wel een groot veschil met anders. Normaalgezien is het een drukte van jewelste in de metro, maar dit keer lag zelf deze er verlaten bij, zoals je ziet op de foto.

Maar laat ons beginnen bij het begin.
Mijn flatmate, Lizzie had me uitgenodigd om mij eerst eens rond te tonen in haar buurt, en dan te gaan eten bij haar ouders voor Chinees nieuwjaar. Eerst wist ik niet goed was hiermee te doen, omdat, sinds we samen op een appartement wonen, we totaal niet goed meer overeen kwamen. Maar met dat ik nog geen andere plannen had, dacht ik het toch maar een kans te geven. En het bleek een super toffe dag te worden. Blijkbaar komen we zeer goed overeen, zolang we niet in ons appartment zijn 😮
We begonnen de dag rond 2 uur in Qibao, waar we naar één van de weinige authentieke delen van Shanghai trokken, waar zelf buitenlanders amper blijken te komen. Daar waren heel wat shops met echt Shanghainees eten, snacks en andere zaken. Al gauw stopten Lizzie en ik bij elke shop om alles eens uit te proberen… mmm!!! heerlijk!!!
Waar ik tot hiertoe geen grote fan was van Chinees snoepgoed, was het dit keer een schot in de roos. Na twee uur heel wat zaken te hebben uitgeprobeerd, moesten we passen voor de volgende straat vol met lekkers, door een tekort van plaats in onze maag.













Sommige zaken blijven er toch wel raar uitzien, maar waren toch wel heel lekker, zoals de foto’s hieronder (een kleine kip en de maag van één of ander dier)

Daarna gingen we richting Lizzie’s huis, waar ik werd getrakteerd op een heerlijke maaltijd. En toen werd het tijd voor nieuwjaar op zijn Chinees => vuurwerk!!!!
De video camera van mijn phototoestel is blijkbaar iets minder goed (of toch vooral s’nachts), maar zo krijg je toch al een idee. En voor het juiste effect te creëren, zet die luidspreek op max, en dan kom je in de buurt van het bijpassende geluid. Wij moesten quasi schreeuwen om elkaar te verstaan…

*click op afbeelding voor video, en dan opent deze in nieuwe pagina. in totaal 4 video’s*

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

groetjes vanuit Shanghai!
en een gelukkig Chinees Nieuw Tijger Jaar!
Tom

Responses

  1. Die foto’s zijn echt wel de max! Als je vroeger dingen vertelde trachtten we er ons iets van voor te stellen maar die foto’s geven tenminste een duidelijk beeld en zo kunnen we in feite wat mee genieten van de gebouwen, zichten, enz.. krijgen we een betere kijk op het leven ginder en jouw belevenissen 🙂
    Daar waar je de foto’s genomen hebt ziet het er echt wel leuk uit.
    Wat het eten/snoep betreft blijf ik sceptisch hm;…..”een maag van één of ander dier” ….hm….. ik zou het ook niet over mijn hart krijgen om in zo’n lief klein gespiesd kippetje te bijten 😦

    • haha niet alles hier zijn magen, poten, hoofden of ingewanden, maar deze behoren nu eenmaal tot de Chinese gerechten :p ik ga ook nog video’s proberen up te loaden in deze post, maar dat lukt me nog niet zo goed (doordat alles geblokt is, en via mijn vpn dit trager gaat…

  2. serieuze knallen

    • en probeert dan maar is te slapen!

      • man man man, je hebt helemaal niet overdreven wat dat vuurwerk betreft: dat knalt daar langs alle kanten!! zonder opouden…
        amaai amaai Shangaai 🙂
        Heb de indruk dat er weinig straatverlichting is op het ogenblik van het vuurwerk (of ligt dit aan het beeld van de camera zelf omdat die in feite “tegenlicht” filmt)?

      • is in zo’n compound; groep appartementen met een park; best te vergelijken met een soort van ‘centerparks’ ofzo maar dan met appartementen.
        en daar is inderdaad niet veel verlichting. op straat valt dat meestal wel best mee…

  3. o by the way: happy tiger new year too 😉

  4. Het is inderdaad allemaal véél toffer met foto’s erbij …..maar dat kippetje …ach …zo zielig om zien !!

  5. eikes die kiek, just zoals in TopGear toen ze in Vietnam ware :s
    Nog e shans dazze da daar ook ni met honden doen,hup op e stokje..

    • da’s ondertussen verboden,hé; hond eten. Gaat daarvoor nu naar’t gevang + dikke boete!

  6. Die ingewande zijn toch uit die kip gehaald? :S
    en wordt de roommate dan toch niet buitengesmete? :p

  7. superleuke fotooooo’s Tom echt, je kan er je meer bij voorstellen met foto’s erbij 😉
    Dat kippetje is wel zielig,
    maar ja tzal ook wel lekker zijn;


Geef een reactie

Categorieën

